Tvùrce webu je i pro tebe! Postav tøeba web. Bez grafika. Bez kodéra. Hned.
wz
.: Å koda Auto :.
 Hlavní stránka
 Aktuality
 Tuning
 Download
 Odkazy
 Kontakty
.: Modely :.
 Fabia
 Octavia
 Roomster
 Superb

.: Články :.
.: Reklama :.
Kvalitní a levná škoda octavia combi od Auto ESA.
Kolik stojí autofólie vám prozradí ceník fólií na auta
.: Motosport :.
 Zpravodajství
 Výsledky
 Kalendár
 Tým
 Fotogalerie
 Fabia WRC
.: Designové studie :.
 Yeti I
 Yeti II
 Roomster
 Tudor
 Fabia Paris
.: Škoda oficiálne :.
 Firma & logo
 Mladá Boleslav
 Objekty
 Zákaznické centrum
 Museum
 Prehled modelu
.: Pametní mince pripomene významná výrocí 100 let výroby osobních automobilu Škoda :.
Letos je tomu práve sto let, kdy firma Laurin & Klement v Mladé Boleslavi ukoncila výrobu bicyklu a privedla na svet svuj první automobil - Voiturettu typ A. V té dobe byla už znacka L&K ve svete motoristických príznivcu velmi dobre známá výtecnými motocykly. Ackoli je produkovala teprve šestým rokem, zrovna získala titul neoficiálního motocyklového mistra sveta, když Václav Vondrich vyhrál ve Francii závod o Gordon-Bennetuv pohár 1905.

Voituretta A z roku 1905 byl lehký dvoumístný vuz, pohánený ctyrdobým vidlicovým dvouválcem o zdvihovém objemu 1005 cm3 s výkonem 7 k. Zadní kola byla pres trístupòovou manuální prevodovku pohánena nejprve retezem, pozdeji pak kloubovým hrídelem, takže vuz byl na svou dobu technicky velmi vyspelý. Prodávat se zacal za cenu 3600 korun, pricemž motocykly Laurin & Klement stály v té dobe okolo 420 až 450 korun.
Zájem o nový automobil predcil všechna ocekávání a objednávky se hrnuly ze všech stran. A tak brzy následovaly další odvozené varianty: pro ctverici cestujících, dodávka a verze s výkonnejšími motory. Silnejší devítikoòová Voituretta prišla na svet hned roku 1906. Prodávala se za 4200 korun. Vzápetí se dostavily také první sportovní úspechy, navazující na vítezné vavríny motocyklu, jimiž se znacka Laurin & Klement proslavila dríve. Napríklad hned v klasickém závode na Semmeringu získaly Voituretty roku 1906 v kategorii cestovních automobilu první, druhé a ctvrté místo.
Ješte týž rok továrna otestovala první vuz se ctyrválcovým motorem o výkonu až 16 koní a rozšírila výrobu. A o rok pozdeji spatril svetlo sveta první osmiválec s výkonem až 50 koní. Firma Laurin & Klement se zároveò mení na akciovou spolecnost s kapitálem 2,5 milionu korun, aby získala více síly na dravý rozvoj, a koncí s produkcí motocyklu. Dál odtud budou vyjíždet už pouze automobily. Voiturett se ve všech modifikacích nakonec prodalo na 500 kusu.

1895 - založení firmy Laurin & Klement na výrobu jízdních kol
1899 - první motocykl: Slavia A
1905 - první automobil: Laurin & Klement Voiturette A
1907 - premena firmy Laurin & Klement na akciovou spolecnost
1925 - sloucení se strojírenským podnikem Škoda Plzeò
1930 - transformace na Akciovou spolecnost pro automobilový prumysl - ASAP
1939 - koncern Škoda se stává soucástí hospodárského systému nemecké ríše
1945 - znárodnení, zmena na AZNP (Automobilové závody, národní podnik)
1991 - premena na akciovou spolecnost ŠkodaAuto a.s., která se stává soucástí koncernu Volkswagen

V loòském roce prodala spolecnost ŠkodaAuto celkem 451 675 automobilu trí modelových rad Fabia, Octavia, Superb a dosáhla hospodárského výsledku pred zdanením ve výši 4,815 miliard korun (mezirocne +91,3 %). Celkové tržby pritom zaznamenaly nárust o 8,4 mld. Kc (+5,8 %) na 153,550 mld. Kc.
V roce 2004 spolecnost exportovala vozy a náhradní díly v hodnote 131,104 mld. Kc (+8,6 %) do témer devadesáti zemí sveta vcetne Indie a cíny. Podílem ve výši 7,7 % na celkovém exportu ceské republiky potvrdila ŠkodaAuto opet pozici nejvetšího ceského exportéra. Ke konci roku zamestnávala prímo 24 561 zamestnancu.
Aleš Vanek © Copyright 2001-2005