Na frankfurtském autosalonu v roce 2005 predstavila ŠkodaAuto
ve svetové premiére designovou studii ŠkodaYeti II
Na frankfurtském autosalonu v roce 2005 nebyla nová Octavia RS jedinou lahudkou na stánku firmy ŠkodaAuto. Automobilka totiž
pripravila ješte jedno prekvapení, o kterém nemel nikdo ani tušení - designový koncept otevreného vozu s odnímatelnou pevnou nebo plátenou strechou. Koncept je založen
na bázi studie Škoda YETI, predstavené v breznu 2005 na jubilejním 75. autosalonu v Ženeve. |
Studie Škoda Yeti se poprvé predstavila verejnosti na ženevském autosalonu na jare roku 2005,
kde vyvolala pozitivní ohlas. Design prátelského a kompaktního SUV, který se vedome zrekl agresivních prvku, si svým zjevem získal zájem odborné i laické
verejnosti. Nyní na autosalonu IAA ve Frankfurtu prezentuje ŠkodaAuto otevrenou pick-up verzi vozu Yeti. Bezesporu nejvetší zajímavostí
studie je variabilní strešní systém, který svými ruznými kombinacními možnostmi delá z Yetiho opravdového mistra promen. Už puvodní uzavrená varianta byla na
ženevském autosalonu svou uvolnenou a jednoduchou prirozeností kontrastem mezi vystavovanými vozy. Také další, tentokráte otevrená verze vozu Yeti dokazuje, že
auta, která oslovují emoce, nemusí být vždy jen nízká a rychlá. V této verzi je Yeti pripraven na safari v džungli velkomesta.
Strešní systém
Variabilní strešní systém byl vyvinut spolecne s designovým oddelením firmy Karmann a vyroben v její prototypové dílne. Kombinace hardtopu a softtopu (plátené
strechy) umožòuje ruzné varianty "otevrené" jízdy. Pokud se hardtop vpredu odejme, vidí nad sebou ridic a spolujezdec modré nebe. Pokud se odejme jenom softtop vzadu,
propujcuje to Yetimu klasický vzhled pick-upu a jeho vysoké užitné kvality. Posádka vpredu sedí ve stínu a muže se tešit z proudení cerstvého vzduchu z otevrené
zadní cásti Yetiho. V prípade, že se odejmou oba díly strechy a zadní bocní skla se zasunou do pripravených úložných prostoru za polstrováním bocních sten, je
vuz pripraven na maximální požitek z jízdy v otevreném voze. Prední dvere mají navíc bezrámové vedení okenních skel jako u klasického kabrioletu.
Hardtop
Hardtop tvorí celou bílou prední polovinu strechy. Je ukotven v horním rámu predního skla a v ochranném oblouku z B sloupku. Po uvolnení se dají vnejší konce složit
na strední díl a celý strešní systém lze bez problému uložit do speciální prihrádky na dne zavazadlového prostoru.
Softtop
Plátenou strechu lze buï pouze svinout dolu, nebo kompletne vyjmout. V prícném smeru drží tvar díky napínacím prvkum, které jsou ukotveny v odpovídajících vybráních
v bocních obloucích. Zajištením nebo odjištením techto napínacích prvku se softtop fixuje nebo odjišuje. Pokud se strecha zcela vyjme, dá se uložit podélne ke smeru
jízdy mezi zadní sedadla.
Interiér
Interiér je navržen s ohledem na maximální funkcnost a predpokládané využití vozu. Všechny ovládací prvky jsou proto snadno dostupné a rešeny tak, aby byly jednoduché
na obsluhu a zároveò odolné proti poškození. Použití nových generací materiálu a syntetických látek zase ukazuje, jak muže být moderní a mladá estetika sportovního
oblecení a produktového designu nasazena i v automobilové oblasti.
Záï studie Yeti byla prepracována na otevrenou verzi: sklopením obou zadních sedadel do podlahy lze vytvorit zcela rovnou ložnou plochu ve stylu vozu pick-up,
která je navíc opatrena podélnými gumovými žebry. Vnitrní bocní steny jsou výklopné a vzniklé schránky slouží k bezpecnému uložení zadních bocních skel. Zadní stena
se vyklápí klasicky smerem dolu. Pri jejím sklopení se pres mezeru, která zde jinak normálne vznikne, vysune další díl podlahy. Jednoduše se tak vytvorí zcela rovná
prodloužená a snadno prístupná ložná plocha s délkou témer dva metry. Ovládací spínac zadní steny je šikovne integrován v písmenu "O" v nápisu Škoda na zádi vozu.
Na stredové konzole dominují dva hlavní prvky: inovativní radicí páka a hudební soustava. radicí páka má speciální manžetu, která je díky použití extrémne elastického
textilního materiálu neustále dokonale vypnutá, bez ohledu na to, v jaké poloze se páka nachází. Vyjímatelná hudební soustava mezi predními sedadly má horní ovládací
plochu. Soucástí této audiosoustavy jsou i integrované reproduktory, které se dají rovnež vyjmout.
|