Již v roce 2003 naznacila automobilka
ŠkodaAuto designovou studií, predstavenou ve Frankfurtu, že nová velkoprostorová škodovka nebude jen tak obycejným vozem. Z puvodní studie se sice rada detailu
a konstrukcních znaku do sériové podoby nedostalo, ale i tak zustává Roomster originálním predstavitelem malých rodinných MPV. |
Revolucní myšlenkou nového modelu je designérské oddelení prostoru na predních sedadlech
od prostoru vzadu. Výsledkem je spojení dvou zdánlive nesourodých celku – príde se sportovne dynamickým vzhledem se zadní cástí prinášející vysokou užitnou hodnotu.
Tvurci prední cást kabiny nazývají Driving Room, tedy prostor pro ridice a spolujezdce. Zadní cást vozu – Living Room – je tvorena mnohem vetším
objemem, potrebným pro nadprumernou prostorovou nabídku uvnitr. Vertikálne orientovaná koncová svetla neomezují nakládací otvor, jejich svetelná plocha zárí stejne jako
v prípade Octavie do tvaru C.
Podvozková platforma je složena ze zavedených modelu a dílu zcela nových. Prední cást vozu (náprava, nápravnice, rízení a komponenty nosných sekcí) je prevzata
z Fabie. Zadní cást (náprava, podlaha zavazadlového prostoru, podbehy) pochází z Octavie Tour. Prostrední podlahová cást je pak novým dílem - žádný podobný díl
z koncernové nabídky nebylo možno použít. Roomster má vpredu standardne kotoucové brzdy s vnitrním chlazením a vzadu bubnové brzdy, vybrané modely mají kotouce také
vzadu. Standardem vozu je protiblokovací systém brzd, elektronický rozdelovac brzdné síly a mechanický brzdový asistent. Roomster bude dodáván s koly o prumeru
14 - 16 palcu.
Interiér je položen o nekolik centimetru výše než ve Fabii. V prístrojovém štítu jsou dva klasické ukazatele s integrovanými stupnicemi palivomeru a teplomeru
chladící kapaliny. Mezi nimi bude jedno ze trí provedení informacních displeju. Ovládání klimatizace je umísteno zcela nahoru na stredovou konzoli. Spodní díl
prístrojové desky má buï menší stredovou konzoli s otvorem pro 1DIN rádio nebo vetší pro 2DIN rádio ci navigacní prístroj. Pred spolujezdcem je v základním provedení
jen dvojice neuzavrených otvoru, ve vyšších stupních výbav (Style, Sport, Comfort) jsou odkládací schránky uzavíratelné. Horní díl prístrojové desky základního provedení
je vyroben z tvrdého plastu, ve vyšších stupních je horní díl z mekceného plastu.
Zadní sedadla jsou umístena o 5 cm výše než ta prední, což je výhodné nejen pro lepší rozhled cestujících ve druhé rade, ale také kvuli poloze sedících
cestujících. Velká bocní okna i príplatková sklenená strecha podporují dojem vzdušného interiéru.
VarioFlex je flexibilní systém usporádání zadní cásti interiéru Roomsteru. Místo trí samostatných sedadel, lze vyjmutím prostredního sedadla a posunutím krajních
sedadel o 110 mm doprostred, vytvorit ctyrmístný interiér s rovnocennými místy pro všechny. Sedadla ve druhé rade lze také podélne posunovat v rozsahu 15 cm nebo
naklápet v rozsahu 13,5°.
Zavazadlový prostor je snadno prístupný po odklopení velkých zadních dverí. Základní objem 477 l (zadní sedadla jsou ve stredové poloze) je nad prumerem trídy,
pri posunutí vnejších zadních sedadel do prední polohy je k dispozici dokonce 530 l, v zadní poloze pak 450 l. Zavazadlový prostor navíc muže být ješte dále zvetšen
sklopením zadních sedadel vpred (objem vzroste na 1555 l) nebo vyjmutím z vozu (1780 l). Podlaha v zavazadlovém prostoru je zcela rovná a bez výcnelku, pod podlahou
se ukrývá plnohodnotné náhradní kolo s povinnou výbavou a sadou náradí.
Barevné provedení interiéru se odlišuje podle zvolené úrovne výbavy. V základním provedení Roomster je interiér zpracovaný v cerné barve Onyx, na prání
se dodává dvoubarevná prístrojová deska Onyx/Silver se spodní cástí vcetne výplní dverí v šedé barve. Výbava Style má interiér Onyx/Silver standardne, dynamické
provedení Sport sází na kontrast celocerného interiéru Onyx/Onyx. Elegantní výbava Comfort disponuje sladenou kombinací cerné a béžové Onyx/Ivory. Sedadla
vozu Roomster mohou být podle zvoleného stupne výbavy calounena nekterou ze šesti látek, nabídku dále rozširuje luxusní paket s cástecne koženým calounením
a jiná látka pro sportovní interiér.
Vedle výborných jízdních vlastností, patrí k silným stránkám Roomsteru také vysoká úroveò pasivní bezpecnosti. Soucástí standardní výbavy všech
verzí jsou dva prední a dva bocní airbagy. Na prání se montují prubežné hlavové airbagy. Prední výškove nastavitelné bezpecnostní pásy jsou vybaveny pyrotechnickými
predepínaci s omezovaci tahu, na zadních sedadlech je trojice tríbodových pásu. Obe krajní zadní sedadla jsou zároveò vybavena i úchyty Isofix pro detskou autosedacku.
Roomster je vybaven systémem, který po nehode samocinne uzavre prívod paliva z nádrže, rozsvítí vnitrní osvetlení, odjistí centrální zamykání vozu a aktivuje varovná
svetla.
Nabídka pohonných jednotek se skládá ze šesti motoru, trojici benzinových (tríválec 1.2 HTP 47 kW a ctyrválce 1.4 16V 63 kW a 1.6 16V 77 kW) a trojici
dieselových (dva tríválce 1.4 TDI o výkonech 51 a 59 kW a ctyrválec 1.9 TDI 77 kW), využívajících techniku vstrikování cerpadlo-tryska (Pumpe-Düse). |