Adresa Autostadtu:
AutoStadt GmbH, StadtBrücke, 384 40 Wolfsburg, Deutschland
Telefon (Škoda pavilon): 0049 536 140 5801; Rezervace vstupenek: 0049 536 140 1920
Internet: www.autostadt.de
E-mail: renata.paskova@autostadt.de,
marketa.wuetichova@autostadt.de
Otevírací doba:
denne, mimo 24.12.
1.4. až 31.10. od 09:00 - 20:00, 1.11. až 31.3. od 09:00 - 18:00
Restaurace:
Otevírací doba: denne, 09:00 - 23:00
Návštevnost Škoda pavilonu:
21.11.2002 byl privítan miliontý návštevník, celkem 1 099 295 lidí (k 29.4.2003)
Vstupné:
Jednodenní základní: 14 EUR
Dvoudenní základní: 21 EUR
Slevy: deti, studenti, telesne postižení, vojáci, rodiny, skupiny, vecerní vstupné
(18:00 - 20:00)
Nemecký Wolfsburg býval slavný pouze tím,
že tu vznikají auta s dvema vé ve znaku. Práve proto tady od 1. cervna 2000 existuje neco, co daleko
predcí význam slov "automobilka" a "muzeum" - soubor pavilonu, parku i výrobních hal koncernu VW jménem
Autostadt.
Na pocátku byla jedna menší budova a pár exempláru ruzných druhu legendárního Brouka vcetne toho který
projektoval sám Ferdinand Porsche - prototypu 32 postaveného v roce 1943 pro NSU. Tak Jak koncern rostl
a pribíral k sobe další znacky, pribývaly i ve firemním muzeu vozy s logy Audi, Adler, NSU, DKW,
Auto-Union, Laurin & Klementa samozrejme i Škoda. Bývalá, by» rozšírená budova prestala stacit a v tu
chvíli prišel cas splnit sen tehdejšího predsedy správní rady koncernu WV
Ferdinanda Piecha, synovce
Ferdinanda Porsche. Vybudovat u vodního kanálu, kousek od bývalých výrobních hal, zábavne-vzdelávací
park, kde by nejen zájemce o nový vuz, který mu sjede takrka z výrobní linky, mel získat opravdu mimorádný
zážitek a plnou duveru ve znacku, kterou si vybral. Rozhodne to není na hodinovou návštevu, jen prohlídka
trípatrového proskleného kvádru jménem "Dum casu" zabere skoro celý den. Copak lze historii motorismu
dokumentovanou takovými skvosty, jakými byly Laurin & Klement (1905), Rolls Royce Silver Ghost (1922),
ci vubec nejstarší exponát jezdícího vozu Horch Tonneau 10/12 z roku 1903 projít za pár minut? Volksvagen
V3 byl prvním prototypem budoucího Brouka a sám Porsche sním ujel na zkouškách 10 000 kilometru,
šestnáctiválec Auto Union Grand Prix Typ C zase patril mezi nejúspešnejší závodní monoposty tricátých let
a fakticky nemel tehdy konkurenci. Oba vozy byly na objednávku VW postaveny do všech detailu podle
dochované výkresové dokumentace a jsou skutecnými klenoty expozice "Zeithausu".
Pavilon plny hravosti a fantazie
I ty nejslavnejší exponáty - a že jich tu je! - tvorí jen cást toho, co lze v Autostadtu videt. Predevším
to jsou expozice, kde si vše, co se motorismu týká, mužete na vlastní kuži prožit a osahat. Napríklad
reflexy pri brzdení na dokonalém trenažéru. Nebo se mužete podívat do útrob motoru koncipovaného jako
obri prolézacka zdaleka neurcená jen detem. Zkusit lze i pocítacovou modulaci tvorby karoserie, kterou
si mužete na monitoru podle libosti zvetšovat, prodlužovat a pomocí programu ruzne upravovat. Pro
hazardéry tu je koule s bezpecnostními pásy otácející se do všech stran, presne tak, jako když se vuz
v plné rychlosti prevrátí na strechu. A to jsme porád ve vstupní budove.
Hlavní atrakci celého areálu otevreného pri príležitosti konáni výstavy EXPO 2000 v blízkém Hannoveru
jsou však pavilony jednotlivých znacek koncernu, každý originální, neopakovatelný a rozhodne ne nudný.
Muže nás tešit, že ten Škodovácký byl mezi návštevníky cenen zdaleka nejvíc. Zejména proto, že propojil
automobily s umením a vtiskl tak pojmu auto skutecne jinou dimenzi. Pro návštevníky je to prekvapivý tah
- auta nejsou hned videt, musí si je sami objevit pod dokonale naleštenými "skorápkami" s malými otvory
osvetlenými neony. Výtvarnice Katerina Vincourová si v cásti nazvané Jak pricházejí auta na svet pohrává
s myšlenkou, že pokud neco sami objevíte, budete se na to dívat trochu jinak. Skorápky s dokonale hladkým
nalešteným povrchem pripomínají karoserie aut, vnitrek je zase mekce polstrován jako u calounení sedadel.
Ulity skrývající nejnovejší modely Fabie, Octavie nebo Superbu se postupne odkrývají a zvedají, presto
pocit tajemna a necekaného odhalení trvá. Tech odhaleni je v prípade pavilonu víc - napríklad teprve pri
pohledu z ptací perspektivy zjistíte, že tvar pavilonu, navrženy architektem a designérem
Borkem ©ípkem,
se blíží tradicnímu okrídlenému šípu z loga automobilky.
Propojeni se svetem umení, a» už klasického - socharství, malírství, architektury ci forem vysoce
moderních, jako jsou interaktivní projekce v dvanáctimetrové kopuli sloužící jako promítací plátno,
delají ze Škoda pavilonu malý klenot v korune Autostadtu.
Ješte než vyjdete ven na prohlídku dalších pavilonu a atrakcí, mužete se v sekvenci V. pavilonu
mladoboleslavské znacky usadit do obrích sedacek a premýšlet o všem, co jste zatím videli. Není toho
málo a urcite ješte neco pribude. Treba prujezd montážní linkou, kde na vlastní oci vidíte, jak za
pomoci robotu vzniká zbrusu nové auto. V Autostadtu to není problém - kvuli tomu byl také postaven a
nás muže jen tešit, že na tomto "svetovém fóru automobility" má Škoda své nezastupitelné místo. |