V týdnu pred Vánocemi roku 1895 zacal mechanik Václav Laurin a knihkupec Václav Klement v Mladé Boleslavi
vyrábet jízdní kola znacky Slavia. Za nekolik let, roku 1899, mohla firma Laurin & Klement zahájit
výrobu motocyklu. Po prvních pokusech na prelomu století prešla firma v roce 1905 postupne na výrobu
automobilu. První automobil Voiturette A byl, stejne jako motocykly, prodejním úspechem.
Aby se firma mohla udržet na trhu, došlo v roce 1925 ke sloucení s podnikem Škoda Plzeò. To znamenalo konec firmy Laurin &
Klement. V následujících letech byla modernizována výroba, jež tehdy zahrnovala vedle osobních automobilu rovnež ruzné typy
nákladních vozidel, autobusy, letecké motory a zemedelské stroje.
Již v roce 1930 se produkce automobilu v rámci koncernu Škoda opet vydelila. Vznikla samostatná Akciová spolecnost pro
automobilový prumysl (ASAP), které se po odeznení svetové hospodárské krize posléze opet podarilo uspet na mezinárodním
automobilovém trhu modelem Škoda 422 a 420 Popular. Tento vývoj však brzy prerušila 2.svetová válka, jež ochromila civilní
program a výrobu zamerila na vojenské potreby.
Po 2.svetové válce byla firma premenena na národní podnik s oznacením AZNP Škoda, jemuž náleželo v souvislosti s politickým
vývojem zeme monopolní postavení ve výrobe osobních vozidel. Po roce 1946 zacala výroba osobních vozidel Škoda 1101/1102 Tudor.
I pres hospodárské a politické souvislosti dané doby si firma dokázala podržet relativne dobrý standart, o nemž svedcí modely padesátých
a šedesátých let - Spartak, Octavia, Felicia, Škoda 450 i Škoda 1000 MB.
Nový rust prožila výroba teprve uvedením vozidel rady Škoda Favorit v roce 1987.
Po politických zmenách v roce 1989 zacala automobilka v Mladé Boleslavi hledat silného zahranicního partnera. 16. dubna 1991 zahájil
svou cinnost spolecný podnik Škoda, automobilová a.s. (pozdeji Škoda Auto a.s.), jenž se stal vedle firem Volkswagen, Audi a Seat tehdy ctvrtou
znackou koncernu VW Group.
V roce 1994 byla rada vozidel Favorit nahrazena modelem Škoda Felicia, jenž svou kvalitou a stylem odpovídal mezinárodním merítkum.
Zároveò byla pripravována výroba druhé modelové rady nižší strední trídy - Octavia, a to již na koncernovém podvozku. Modely Škoda Octavia
(od r. 1997), Škoda Fabia (od r. 1999) a Škoda Superb (od r.2001) ve všech svých variantách už plne konkurují vozum predních svetových znacek.
Zatím posledním modelem je Škoda Superb navazující na firemní tradici luxusních limuzín. |